2023-2024 навчальному році в КЗДО №1 не перебувають діти з особливими освітніми проблемами!
постановою Кабінету Міністрів України
ПОРЯДОК
організації інклюзивного навчання у закладах
дошкільної освіти
{Назва Порядку із змінами, внесеними
згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
1. Цей Порядок визначає організацію
інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах
дошкільної освіти.
Дія цього Порядку не поширюється на
заклади дошкільної освіти (ясла-садки) компенсуючого типу, будинки дитини,
заклади дошкільної освіти (дитячі будинки) інтернатного типу, структурні
(дошкільні) підрозділи спеціальних закладів загальної середньої освіти.
У цьому Порядку терміни вживаються в
такому значенні:
рівні підтримки - обсяг тимчасової або
постійної підтримки в освітньому процесі дітей, які цього потребують,
відповідно до їх індивідуальних потреб;
ресурсна кімната - частина кімнати, що
має відповідний розподіл функціональних зон, призначена для розвитку дітей,
зокрема з особливими освітніми потребами, гармонізації їх психоемоційного стану
та психологічного розвантаження, надання (проведення) індивідуальних та/або
групових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (занять).
Інші терміни вживаються у значенні,
наведеному в Законах України “Про освіту” і “Про дошкільну освіту”.
{Пункт 1 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
2. Зарахування дітей з особливими
освітніми потребами до закладу дошкільної освіти, переведення та відрахування,
формування груп здійснюється відповідно до Положення про заклад дошкільної освіти,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 р. №
305 (Офіційний вісник України, 2003 р., № 11, ст. 476; 2021 р., № 13, ст. 535).
{Абзац перший пункту 2 в редакції
Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Порядок зарахування, відрахування та
переведення вихованців до приватних і корпоративних закладів освіти для
здобуття дошкільної освіти визначається засновником (засновниками).
{Абзац третій пункту 2 виключено на
підставі Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
За наявності інвалідності в дитини до
заяви додається копія медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18
років, надана лікарсько-консультативною комісією, або копія посвідчення особи,
яка одержує державну соціальну допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну
допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, копія
індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю.
Під час організації інклюзивного
навчання висновки інклюзивно-ресурсних центрів, видані до 1 січня 2022 р., є
дійсними до закінчення строку їх дії або до видачі інклюзивно-ресурсним центром
в установленому порядку нового висновку.
{Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно
з Постановою КМ № 483 від 26.04.2022}
У період воєнного стану, надзвичайної
ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для організації
інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами (зокрема з числа
тих, що вимушені були змінити своє місце проживання (перебування) внаслідок
збройної агресії Російської Федерації) до закладу освіти подаються копії
документа, що посвідчує особу (в разі наявності) та висновку.
{Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно
з Постановою КМ № 483 від 26.04.2022}
Керівник закладу дошкільної освіти на
підставі заяви батьків (одного з батьків) або інших законних представників
(одного законного представника) дитини з особливими освітніми потребами та
висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну
оцінку розвитку дитини (далі - висновок) приймає рішення про утворення інклюзивної
групи. Інклюзивна група утворюється в обов’язковому порядку за наявності однієї
такої заяви.
{Абзац пункту 2 в редакції Постанови
КМ № 769 від 28.07.2021}
3. Керівник закладу дошкільної освіти
несе відповідальність за організацію та якість освіти, зокрема інклюзивної.
{Пункт 3 із змінами, внесеними згідно з
Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
4. Засновник (засновники) закладу
дошкільної освіти за умови утворення інклюзивної групи має забезпечити в
установленому законодавством порядку:
приведення території закладу, будівель
та приміщень у відповідність із вимогами державних будівельних норм щодо
закладів дошкільної освіти та інклюзивності;
створення відповідної
матеріально-технічної та навчально-методичної бази, у тому числі необхідні
навчально-методичні і навчально-наочні посібники, навчально-дидактичне та
ігрове обладнання;
утримання відповідного штату
працівників, зокрема асистента вихователя інклюзивної групи;
облаштування ресурсної кімнати для
проведення психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять.
5. В інклюзивних групах кількість дітей
з особливими освітніми потребами має становити не більше трьох осіб, зокрема:
не більше одної дитини, яка потребує
четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
не більше двох дітей, які потребують
третього рівня підтримки;
не більше трьох дітей, які потребують
другого рівня підтримки.
У разі наявності висновку, що не містить
інформації про рівень підтримки, така дитина розподіляється у групу закладу
дошкільної освіти відповідно до складності її порушень з урахуванням
рекомендацій команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими
освітніми потребами (за участю фахівців інклюзивно-ресурсного центру).
{Абзац п'ятий пункту 5 в редакції
Постанови КМ № 483 від 26.04.2022}
У період воєнного стану, надзвичайної
ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) гранична кількість дітей
з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах, визначена цим Порядком,
не застосовується. Заклад освіти не може відмовити в організації інклюзивного
навчання дитини з особливими освітніми потребами та створенні інклюзивної
групи.
{Пункт 5 доповнено абзацом згідно з
Постановою КМ № 483 від 26.04.2022}
{Пункт 5 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
6. Для забезпечення індивідуалізації
освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами, які мають
висновок, відповідно до рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру,
індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності) або
для дітей, які за рішенням закладу освіти отримують підтримку першого рівня,
складається індивідуальна програма розвитку за формою згідно з додатком 1.
{Абзац перший пункту 6 в редакції
Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Індивідуальна програма розвитку
розробляється командою психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими
освітніми потребами, склад якої затверджується керівником закладу дошкільної
освіти.
{Абзац другий пункту 6 в редакції Постанови
КМ № 769 від 28.07.2021}
Фахівці інклюзивно-ресурсного центру за
запитом закладу дошкільної освіти надають консультації з питань організації
інклюзивного навчання, беруть участь у засіданні команди
психолого-педагогічного супроводу.
{Абзац третій пункту 6 із змінами,
внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
У разі відвідування дитиною з
інвалідністю реабілітаційної установи індивідуальна програма розвитку
узгоджується з її індивідуальною програмою реабілітації.
Індивідуальна програма розвитку
складається на навчальний рік (у разі потреби за рішенням команди психолого-педагогічного
супроводу - на літній період), підписується всіма членами команди
психолого-педагогічного супроводу, одним з батьків або іншим законним
представником дитини, затверджується керівником закладу дошкільної освіти,
переглядається тричі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування та
зберігається в закладі дошкільної освіти не менше ніж три роки, а також
обліковується у системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів.
Батьки або інші законні представники дитини можуть отримати копію
індивідуальної програми розвитку за вимогою у закладів освіти та/або у системі
автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів.
{Абзац п'ятий пункту 6 в редакції
Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Для дітей, які відповідно до
рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру цього потребують, зокрема дітей з
порушеннями інтелектуального розвитку, або для дітей, які за рішенням закладу
освіти потребують підтримки першого рівня, розробляється індивідуальний
навчальний план (пункт 4.3 індивідуальної програми розвитку) строком на
три місяці з подальшим його продовженням протягом навчального року.
{Абзац шостий пункту 6 із змінами,
внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Здобуття дошкільної освіти дітьми з
особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до державного стандарту
дошкільної освіти (Базового компонента дошкільної освіти) за допомогою найбільш
прийнятних для таких дітей методів і способів.
{Абзац сьомий пункту 6 в редакції
Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Освітній процес у закладі дошкільної
освіти організовується з урахуванням рівнів підтримки, визначених згідно
з додатком 2, та на основі висновку.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з
Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Для дітей, у яких виникають труднощі під
час навчання та які потребують постійної чи тимчасової підтримки в освітньому
процесі, за рішенням закладу освіти може надаватися підтримка першого рівня.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з
Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Для отримання підтримки першого рівня за
рішенням закладу освіти:
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з
Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
за письмовою заявою одного з батьків або
іншого законного представника керівник закладу освіти утворює команду
психолого-педагогічного супроводу;
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з
Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
команда психолого-педагогічного
супроводу проводить оцінку та визначає потребу у наданні підтримки першого
рівня або рекомендує звернутися для проведення комплексної
психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини до інклюзивно-ресурсного центру;
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з
Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
на підставі рішення команди
психолого-педагогічного супроводу, зафіксованого у протоколі про потребу
підтримки першого рівня, складається індивідуальна програма розвитку та/або
індивідуальний навчальний план.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з
Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
7. Надання психолого-педагогічних та
корекційно-розвиткових послуг (допомоги) дітям з особливими освітніми потребами
здійснюється відповідно до індивідуальної програми розвитку з урахуванням
рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру.
{Абзац перший пункту 7 із змінами,
внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Психолого-педагогічні та
корекційно-розвиткові послуги (допомога) надаються у вигляді занять згідно з
індивідуальною програмою розвитку в індивідуальній або груповій формі. Заняття
проводяться фахівцями (із числа працівників закладу освіти та у разі потреби -
додатково залученими фахівцями), оплата праці яких здійснюється відповідно
до Порядку та умов надання субвенції з
державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з
особливими освітніми потребами, затверджених постановою Кабінету
Міністрів України від 14 лютого 2017 р. № 88 (Офіційний вісник України, 2017
р., № 19, ст. 531).
{Абзац другий пункту 7 в редакції
Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Керівник закладу дошкільної освіти або
вихователь-методист здійснює контроль за наданням психолого-педагогічних та
корекційно-розвиткових послуг (допомоги) та станом виконання завдань,
визначених в індивідуальній програмі розвитку та індивідуальному навчальному
плані (у разі наявності).
{Абзац третій пункту 7 із змінами,
внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Залежно від віку дитини, ступеня
складності порушень та з урахуванням її індивідуальних особливостей
навчально-пізнавальної діяльності передбачається від двох до восьми
психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять на тиждень відповідно
до рекомендованого рівня підтримки, зазначеного у висновку
інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку
розвитку дитини.
{Абзац четвертий пункту 7 із змінами,
внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Години, передбачені для надання
психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги), не
враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження
на дитину з особливими освітніми потребами у закладі дошкільної освіти.
{Абзац п'ятий пункту 7 із змінами,
внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Тривалість психолого-педагогічних та
корекційно-розвиткових занять визначається відповідно до віку дітей та виду
діяльності за освітніми напрямами.
{Абзац шостий пункту 7 із змінами,
внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Психолого-педагогічні та
корекційно-розвиткові послуги можуть надаватися як індивідуально, так і в групі
наповнюваністю двоє - шестеро дітей з урахуванням однорідності порушень та
індивідуальних особливостей.
У період воєнного стану, надзвичайної
ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) психолого-педагогічні та
корекційно-розвиткові послуги (допомога) надаються дітям з особливими освітніми
потребами (за умови дотримання безпеки учасників освітнього процесу) фахівцями
інклюзивно-ресурсних центрів, педагогічними працівниками закладу освіти,
зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання
(перебування) та/або місце роботи внаслідок збройної агресії Російської
Федерації.
{Пункт 7 доповнено абзацом згідно з
Постановою КМ № 483 від 26.04.2022}
8. У разі утворення інклюзивної групи
вводиться посада асистента вихователя, який забезпечує особистісно орієнтоване
спрямування освітнього процесу, бере участь у розробленні та виконанні
індивідуальної програми розвитку, адаптує навчальні матеріали з урахуванням
особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми
потребами.
Посада асистента вихователя інклюзивної
групи закладу дошкільної освіти вводиться з розрахунку одна штатна одиниця на
одну інклюзивну групу.
9. За рекомендаціями
інклюзивно-ресурсного центру та письмовою заявою одного з батьків або іншого
законного представника дитини заклад дошкільної освіти забезпечує доступ до
освітнього процесу асистента дитини з особливими освітніми потребами. Асистент
дитини з особливими освітніми потребами проходить медичний огляд відповідно до
вимог законодавства.
10. Виховна робота з дітьми з особливими
освітніми потребами ґрунтується на загальнолюдських цінностях та спрямована на
забезпечення соціалізації, розвиток комунікативних навичок, навичок
самостійності та самообслуговування тощо.
11. Фінансування діяльності інклюзивних
груп у закладах дошкільної освіти здійснюється за рахунок коштів місцевих
бюджетів, державної субвенції та інших джерел, не заборонених законодавством, у
тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі
розвитку.
Додаток 1 |
ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ
{Додаток 1 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Додаток 2 |
РІВНІ
підтримки в освітньому процесі в закладах дошкільної освіти
Критерії визначення |
Умови забезпечення підтримки |
Фінансове забезпечення |
Механізм отримання підтримки в освітньому процесі |
Індивідуальна освітня траєкторія, механізми її
реалізації |
Забезпечення допоміжними засобами навчання |
Облаштування освітнього середовища |
|
|
Перший рівень |
|
|||||||
(надається дітям, які мають труднощі I ступеня
прояву (поодинокі, незначні) |
наявність бар’єрів (відповідно до однієї або
декількох сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню
(навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти |
не створюється інклюзивна група |
без додаткового фінансування |
підтримка в освітньому процесі ініціюється та
надається силами та ресурсами закладу освіти за заявою одного з батьків
(іншого законного представника): |
передбачає: |
використання загальних матеріалів |
забезпечується універсальний дизайн закладу освіти |
|
Другий рівень |
|
|||||||
(надається дітям, які мають труднощі II ступеня
прояву (труднощі легкого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер
розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/
взаємодії/ігровій діяльності/мобільності) в закладі освіти |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається відповідно до потреб
дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та
психолого-педагогічних |
підтримка в освітньому процесі надається на підставі
заяви одного з батьків (іншого законного представника) та висновку про
комплексну психолого-педагогічну |
необхідно розробити та виконати індивідуальну програму
розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини |
можуть надаватися додаткові ігрові та навчальні
матеріали, допоміжні засоби навчання відповідно до визначених потреб |
забезпечується універсальний дизайн та облаштування
ресурсної кімнати |
|
Третій рівень |
|
|||||||
(надається дітям, які мають труднощі III ступеня
прояву (труднощі помірного ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер
розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/взаємодії/
ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти - додатковій підтримці; |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається відповідно до потреб
дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та
психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента вихователя,
закупівлі додаткових засобів для навчання |
підтримка в освітньому процесі надається на підставі
заяви одного з батьків (інших законних представників) та висновку про
комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого
інклюзивно-ресурсним центром |
необхідно розробити та виконати індивідуальну
програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини |
надаються додаткові ігрові та навчальні матеріли,
спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених
потреб |
забезпечується універсальний дизайн, у разі
неможливості його забезпечення - розумне пристосування,облаштування ресурсної
кімнати |
|
Четвертий рівень |
|
|||||||
(надається дітям, які мають труднощі IV ступеня
прояву (труднощі тяжкого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер
розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/
взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається відповідно до потреб
дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та
психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента вихователя,
закупівлі додаткових засобів для навчання, фінансування базових соціальних послуг,
фінансування засновником пристосування освітнього середовища |
підтримка в освітньому процесі надається на підставі
заяви одного з батьків (іншого законного представника) та висновку про
комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого
інклюзивно-ресурсним центром |
необхідно розробити та виконати індивідуальну
програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини |
надаються додаткові ігрові та навчальні матеріали,
спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених
потреб |
забезпечується універсальний дизайн та у разі
неможливості його забезпечення - розумне пристосування,облаштування
ресурсної кімнати, за потреби облаштування місця навчання, закупівля
індивідуальних засобів для навчання |
|
П’ятий рівень |
|
|||||||
(надається дітям, які мають труднощі V ступеня
прояву (труднощі найтяжчого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер
розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/
взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається відповідно до потреб
дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та
психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента вихователя,
закупівлі додаткових засобів для навчання, фінансування базових соціальних послуг,
фінансування засновником пристосування освітнього середовища |
підтримка надається на підставі заяви одного з
батьків (інших законних представників) та висновку про комплексну
психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним
центром |
необхідно розробити та виконати індивідуальну
програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини |
надаються додаткові ігрові та навчальні матеріали,
спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених
потреб |
забезпечується універсальний дизайн та у разі
неможливості його забезпечення - розумне пристосування, |
|
{Порядок доповнено додатком 2 згідно з
Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Немає коментарів:
Дописати коментар